Om festivalen

(Foto: Alfred Johansson)

Här kommer information om festivalen i bokstavsordning:

ANMÄLAN TILL FESTIVALEN

Anmälan till MusikRUM Västerås 2018 kan göras från 8 januari fram till 1 mars via vårt anmälningssystem. Om det blir många anmälningar går vi efter anmälningsdatum vid fulla konserter och workshops. Efter 1 mars stängs anmälan och då är antal bokade paket fastställda. Avbokning endast möjlig efter 1 mars med giltigt läkarintyg.

Därefter bokar vi på festivalkansliet upp mat, boende samt konsertscener och därför kan ej deltagarsiffrorna (som faktureras) justeras i efterhand.

AVBOKNING
Avbokning endast möjlig efter 1 mars med giltigt läkarintyg.

AVGIFTER och festivalpaket 2018:
Maxifestivalaren: 900 kr/pers- Festival- Mat- Logi
(ej medlem 1200 kr) Logi: två nätter i klassrum eller gymnastiksal. Busstransport mellan boendet och centrum om det är nödvändigt, instrumenttransporter och instrumentförvaring.
Mat: middag på fredag, frukost, lunch, middag på lördag, samt frukost och lunch på söndag. Fritt deltagande i alla aktiviteter: Konserter, tävlingar, workshops, seminarier, föreläsningar, disco, invigningskonsert och finalkonsert.
Midifestivalaren: 800 kr/pers – Festival- Mat
(ej medlem 1100 kr) Mat: Middag fredag, Lunch och middag lördag samt lunch söndag. Instrumenttransporter och instrumentförvaring. Fritt deltagande i alla aktiviteter: Konserter, tävlingar, workshops, seminarier, föreläsningar, disco, invigningskonsert och finalkonsert.
Minifestivalaren: 400 kr/pers – Festival
(ej medlem 700 kr) Fritt deltagande i alla aktiviteter: Konserter, tävlingar, workshops, seminarier, föreläsningar, disco, invigningskonsert och finalkonsert. Du kan också boka matbiljetter för 75 kr inkl. moms per måltid (priset är samma för lunch och middag) via anmälan.
Konsertpaket: För er som bara vill komma till festivalen och göra EN konsert under lördagen. Orkester >12 personer 1600 kr (ej medlem 2800 kr) Ensemble ≤12 personer, kör, drill- och dansgrupp 850 kr (ej medlem 1700 kr) I detta paket ingår endast konsert. I möjlighet av plats kan ni köpa till workshopsdeltagande 150 kr/dag och person, matbiljett á 75 kr och Lördagskonserten á 90 kr.
Medföljande föräldrapaket:
Om du bara är en medföljande förälder, så kan du beställa ”medföljande föräldrapaketet” för 600 kr. Det som ingår i detta paket är mat, boende i skolsal, samt inträde till de stora kvällskonserterna. Dock inte deltagande i workshops. Vi måste också begränsa antalet medföljande föräldrar/grupp, så vi inte måste utöka antalet skolsalar/grupp
Tävlingsavgifter: (för dig som inte har köpt något av ovanstående paket)
RUM:s körmästerskap 1100 kr (ej medlem 2100 kr) RUM:s Blåsorkestertävling 1100 kr (ej medlem 2100 kr)

För att ni ska få medlemsrabatt måste er förening ha slutfört sin redovisning för 2017, dvs ha uppdaterat medlemsregistret och samlat in namnunderskrifter/noterat inbetalda avgifter samt fyllt i RUM-redovisningsblanketten. Är detta inte gjort räknas ni som icke-medlemmar.

BLÅSFESTIVALEN
Under MusikRUM har vi flera olika spår, och Blåsfestivalen är ett. Vi kommer att arrangera workshops som passar för blås och erbjuda scener för konserter under lördagen.

BETALNING
Vi skickar ut faktura via mejl i maj efter att anmälningstiden gått ut. Detta innebär att hela festivalen ska vara betald innan MusikRUM. I anmälan finns en ruta för skolans/gruppens faktureringsadress. Vi mailar ut alla fakturor, därför måste också mailadress till ansvarig för ekonomi anges.

BOENDE
Boende för alla med maxipaketet sker i skola. Medtag egen sovsäck och luftmadrass.
Ett bra tips är även att ta med en grenkontakt, eller fler. Har man önskemål att bo tillsammans med någon grupp eller orkester går det bra att ange vid anmälan.
Boendet ska lämnas i det skick som är när ni kommer, så ta ett foto av salen så ni lätt kan hålla koll på vad som stod var osv. Vi rekommenderar att det ska vara tyst på boendet kl. 23.00. Tänk på att killar och tjejer bor tillsammans och tänk också på att det är viktigt att det finns lärare eller föräldrar med och bor på skolorna.
Boendet är öppet dygnet runt och det finns alltid funktionärer på plats. Vänd er till dem om något inte fungerar, om toalettpappret är slut eller vid liknande frågor. Som alltid när man kommer till en ny plats så är det viktigt att kontrollera utrymningsvägar och informera era deltagare om hur de bör göra om det börjar brinna.
Alkohol och rökning är strängt förbjudet för både deltagare, föräldrar och ledare (gäller under hela festivalen).
Vissa väljer att boka in sig på hotell när de är här, läs under Hotell.

DELTAGARLISTOR

MusikRUM bedriver folkbildningsverksamhet tillsammans med Kulturens Bildningsverksamhet. Senast den 28 april behöver vi ha fullständiga deltagarlistor med namn, personnummer, adress och telefonnummer per mail till Lotta Centerskog, lotta.centerskog@rum.se

DATUM FÖR MUSIKRUM maj 2018

1 mars Sista anmälningsdag för festival samt tävlingar
15 april Tävlingsbidrag samt noter till tävlingarna inskickade
28 april behöver vi ha fullständiga deltagarlistor med namn, personnummer, adress och telefonnummer per mail till Lotta Centerskog, lotta.centerskog@rum.se

DELTAGARLISTOR
28 april behöver vi ha fullständiga deltagarlistor med namn, personnummer, adress och telefonnummer per mail till Lotta Centerskog, lotta.centerskog@rum.se

EGEN KONSERT
På lördag har MusikRUM flera scener runtom i Västerås City där alla deltagargrupper erbjuds att få en 40-minuters tid inkl den tid det tar att byta grupp på scen. I anmälan önskar ni vad ni har för utrustningsönskemål ang skrymmande instrument och stolar/notställ.

FAKTURERING
Vi skickar ut faktura via mejl i maj efter att anmälningstiden gått ut. Detta innebär att hela festivalen ska vara betald innan MusikRUM. I anmälan finns en ruta för skolans/gruppens faktureringsadress. Vi mailar ut alla fakturor, därför måste också mailadress till ansvarig för ekonomi anges.

FÖRSÄKRINGAR
RUM har en kollektiv olycksfallsförsäkring hos Trygg-Hansa som gäller alla som är RUM-medlemmar och är mellan 7-25 år. Försäkringen är en paketlösning som innehåller olycksfallsförsäkring och ett dödsfallskapital.
Medicinsk invaliditet. 411 700 kr. Beräknas utifrån ovanstående belopp vid invaliditetsgrader under 50 %. Beräknas utifrån dubbla ovanstående belopp vid invaliditetsgrader om minst 50 %.
Ärr. Enligt tabell.
Läke-, rese, och tandskadekostnader. Nödvändiga och skäliga kostnader.
Merkostnader. Under akut läkningstid intill 40 000 kr. För personliga tillhörigheter intill 8000 kr.
Sjukhusvård till 18 års ålder. 100 kr/dag i högst 90 dagar.
Hjälpmedel. Intill 40 000 kr.
Dödsfallsersättning. 50 000 kr.
Kristerapi. Max 10 behandlingstillfällen hos leg. psykolog.
Villkor 70:7
Ovan gäller med reservation för förändringar i avtalet mellan Trygg-Hansa och Riksförbundet Unga Musikanter. MusikRUM kan skicka en fullständig giltig avtalsinformation på begäran.
Det är mycket klokt att se till att alla i er grupp har en gällande egen försäkring. Dyrare instrument kan också behöva en separat egen försäkring. MusikRUM kan tyvärr inte ersätta er för ev stölder

HOTELL I VÄSTERÅS
I Västerås city finns många centrala hotell om ni behöver boka. Vi har inte avtal med något utan ni väljer själva var ni vill bo. Tidigare år har vi från MusikRUM bott på Best Western Esplanade, Arkad Västerås och First Hotel Plaza som alla ligger nära Konserthuset och Växhuset.
Gör annars en sökning på centrala hotell i Västerås så får ni upp flera alternativ!

KÖRFESTIVALEN
Under MusikRUM har vi flera olika spår, och Körfestivalen är ett. Vi kommer att arrangera workshops som passar för kör och sång och erbjuda scener för konserter under lördagen.

MAT
Alla måltider serveras i konserthusets foajé  (KonserthusTerrassen). Maten är ”ungdomsvänlig”, men varierande.
Om man önskar så är det möjligt att lägga till matbiljetter till minipaket. Det kostar det 75:- inkl. moms, per måltid (priset är samma för lunch och middag). Dessa biljetter bokas via anmälan och bokningen är bindande.
Kom ihåg att anmäla specialkost i anmälan senast 1 mars. Är det någon som är mycket allergisk, be gärna personen eller föräldrarna kontakta festivalkansliet via mejl till Lotta Centerskog, lotta.centerskog@rum.se
För att undvika köbildning kan vi, om behov finns, tilldela deltagarna olika mattider.  Det är viktigt att ledarna tittar på schemat och återkommer om det uppstår problem.

PACKNINGSTIPS!
Sovsäck, liggunderlag, fickspegel (det brukar vara ont om speglar på boendet), grenkontakt (så många kan ladda mobilen samtidigt), instrument. För slagverkare: Cymbaler och hihat (det kommer ej att finnas på trumseten), uniform, noter, notställ (kommer att finnas på större konsertplatser men det är alltid bra att ha extra), extra fickpengar för glass o.s.v. samt Mediciner.

PARAD
På lördagen under festivalen arrangeras den stora paraden som går genom Västerås City. Vägen är ungefär 2,5 km lång och du anmäler er orkester i anmälan.

STIM
RUM rapporterar alla konserter till STIM. Det ni behöver göra är att ni rapporterar er repertoar till STIM på deras hemsida efter festivalen. RUM står sedan för resten, i egenskap av arrangör.

STRÅKFESTIVALEN
Under MusikRUM har vi flera olika spår, och Stråkfestivalen är ett. Vi kommer att arrangera workshops som passar för stråk och erbjuda scener för konserter under lördagen.

WORKSHOPS
Vi kommer att försöka få ett så brett program som möjligt av workshops när vi planerar. Hör gärna av er till oss om ni har förslag på bra ledare. Anmälan till alla workshops görs senast 1 mars i den kompletta anmälan. Workshopsen kommer att hållas fredag, lördag och söndag och kommer att presenteras på sidan Workshops.

Tycker du att någon information saknas här? Mejla kella.naeslund@rum.se